Thursday, December 20, 2007

Exit Windows

Jeg er tilbage efter en længere pause forårsaget af ekstra aktiviteter i forbindelse med overgang til Linux styresystemet.
Overtræt af venten på opstart af min Windows 2000 (win2k blandt venner) så det efterhånden varer 8 minutter, sløvt start af de enkelte programmer, et virus af DNS Changer type (trojanhest Zlob blandt venner) som har forplantet sig til min maskine på tråds af firewall, antivirusprogram og antispyware for ikke at tale om Micro$oft prispolitik og deres overdominerende, ”monopolisk ” stilling på markedet, har jeg taget den beslutning at skifte til Linux.

Alle ovennævnte ulemper og problemer med Windoz har jeg altid prøvet at imødegå ved at udstyre min maskine med megavis og gigavis af RAM (2 Gbyte DDR RAM på det sidste), anti dit og dat programmer, registreringsdatabase utilities, defragmentering af harddisk(e), hurtig internet (8 /0,5 Megabit/sek) og så videre. Uden held.

Godt nok er jeg den eksperimenterende type og downloader (d/l bland venner) og installerer ca. et nyt program om ugen, bare for at prøve, men netop disse aktiviteter tager pusten af Windoz.
Skurken er registreringsdatabasen som vokser og vokser og bliver begroet af mærkelige parametre som ikke forsvinder, når man fjerner programmerne. Det gør maskinen sløv.
Det er ca. 3 år siden jeg har genop(bygget) min maskine efter at grundkortet (motherboard eller MoBo bland venner) afgik ved døden med jomfruelig installation af operativsystemet og bruger programmel til følge.
I løbet af de sidste 3 år er maskinen blevet så sløv, at jeg er ved at gå ud af mit gode skind.
Så nu skulle det være slut.
Det er ikke mange år siden Linux var kun for nørder og så brugeruvenlig at de færreste har kastet sig ud i eventyret, som godt nok er gratis, men ikke uden problemer.

Der manglede drivere til printere, grafikkort, lydkort og andet kompjuter isenkram (Hardware eller HW bland venner) og systemet var ikke velegnet til spil og underholdning.
Men de sidste år er tusinder af frivillige har arbejdet med at menneskeliggøre Linux og det må jeg sige at det lykkedes. Næsten.
Jeg startede med at finde artikler om og test af de forskellige udgaver eller distributioner (distros bland venner) og fandt ud af at Mint Casandra distro var mest brugervenlig og understøttende de fleste HW komponenter (printere, lyd- og grafikkort, scanner osv.)
De fleste distros kan man hente fra nettet i form af en mini prøveudgave inden man kaster sig ud i installationen på harddisken (HD bland venner). Det kaldes Live CD og kan brændes på en 700 MB skive.
Det første indtryk efter opstart fra CD var overvældende. Det tog 15 sek og så var jeg kørende med Firefox som browser i stedet for Internet Explorer og rigtig skærmopløsning. Det hele virkede bare superkvikt.
Jeg har taget chancen og startede installationen fra denne Live CD.
Det gik som smurt. Linux fandt en M$oft installation (partition bland venner) og spurgte venligt om jeg ville beholde den. Det ville jeg godt og så gik det bare fantastisk hurtigt med Linux installationen.Der blev installeret en række programmer til at komme i gang med systemet.
Der er ellers et speciel program som hjælper en med at installere ny software og opdatere sine programmer til den nyeste version.
Der er ca. 20 000 programmer ud i cyberspace som man kan hente og installere kvit og frit.
Noget af det vigtigste er tekstbehandling, regneark, database, præsentationsprogram og måske en webudviklingsprogram, altså noget som svarer til den velkendte Officepakke.
Til Linux (også til Windoz) kan man få – og det mener producenten – en gratis á la officepakke som hedder OpenOffice (eller Staroffice). Alle filformater er kompatible med de nyeste M$ programmer/formater.
Der virker bare under min Linux. Ok, der er nogle indstillinger som jeg liiii skal kigge på da fx stavekontrol ikke er velkørende i OpenWord.
Når vi er nu ved mangler; så har jeg stadigvæk uløst problem med at systemet ikke kan se (montere bland Linux venner) min store datadisk som jeg har inddelt (partitioneret bland venner) i 3 logiske drev. Linux kan ikke læse formatet som jeg har anvendt til disse diske. Det hedder FAT32 (File Allocation Tabel 32 (bits) bland venner) og lige som NTFS (New Technology File System bland venner) er M$ speciffike.
Der er nturligvis et forum hvor man kan stille alle mulige dumme spørgsmål og der sidder nogle xperter og hjælper tålmodigt alle nybegynder ligsom jeg (newbies bland venner) med deres problemer.
En ting som stadigvæk kan få folk til at opgive Linux er, at der i mange tilfælde skal man bruge en ”terminalmode”, som på den ene side er temmelig nørdet - man skriver sine kommandoer lige som i gammeldags DOS som fx cd .., format /h, copy a: b:, prt LPT1… hvis nogen kan huske den tid hvor maskiner have max 640 kbyte RAM og en harddisk på 1 megabyte – men på den anden side er et meget kraftig værktøj.Det er selvfølgeligt usmart ikke at kunne læse sine datafiler (dokumenter, musik, billeder osv.) men det kommer nok.
Netbanking virker heller ikke, elektronisk signatur ej heller og sådan er det med en del ting, men der er en udvej. Der findes et program som ”lader som om det er Windoz” (emulerer bland venner).
Nogle DK sider vil ikke vise danske tegn, kompjuter kan ikke slukkes via software (shut down bland venner).
Til gengæld er der ikke mange net banditter som vil ofre energi og tid på at udvikle slemme vira, trojanske heste og deslige. Linux (også Mac) er for lidt udbredt til at de gider.
Desuden er strukturen i Linux sådan at man skal logge ind med specielle rettigheder for at lave om på operativsystemet.
Så alt i alt:
Det er stadigvæk lidt vanskeligt at installere pletfrit Linux distro og nogle gange skal man ned på kommandoniveau for at få ting til at virke.
Til gengæld er systemet hurtigt, unvulnerable for angreb udefra, koster ingen penge og kan det samme ting som Windoz, bare bedre.
Der arbejder masser af mennesker over hele verden for hele tiden at forbedre og udvide systemet.Jeg vil efterhånden bruge mindre Win og når alt er kørende under Linux vil jeg definitivt sige by, by til M$.
Jeg synes, at det er besværet værd.

No comments: