Sunday, May 6, 2007

Hokis pokus med pesto og citronsauceåbenbaring

Der har været fantastisk vejr – kaldes også vejrlig - i går. Lige til en tur til vandet. Godt nok bor vi en stenkast fra Slotsøen ved Frederiksborg Slot som vi deler med HM D. Margrethe., men for Hanne er VANDET lig med havvand. Da kysten i forhold til byernes by – underforstået Hillerød – ligger i radius på ca. 20 –25 km når vi tænker på de nordlige kyster, valgte vi Gilleleje. En slentretur gennem havneområdet inspirerede os til at få en bid mad ved vandet. Lød romantisk.





En hurtig scan af udbud på kajen har overbevidst mig om at det var i hænderne på fastfood branchen. Først og fremmest en bod der kalde sig Danish Thai. Dansk Thaimad? Hvad er det?
Så vendte vi blikket til fiskeboderne og dér var udbudet strax mere tiltrækkende - af retternes navne at dømme.
Man kan dog ikke snyde en (amatør) kok. Jeg ku’ se med det samme, at det hele var en slags kaj-McDonalds. Mit svar til Hanne var nej tak, men hvis hun ville have noget….osv.
Så blev jeg stemplet ”praktisk”, underforstået uden en romantisk indstilling til den stemningsfyldte potentielle hyggespisning af havets gaver lige ved vandkanten som Hanne har forestillet sig. Jeg gav mig, blød og blid som jeg er. Ville ikke have det hængende på mig.
Så vendte vi tilbage til boden, og Hannes valg faldt på en flûtes med krabbesalat som jeg med det samme kunne se var med snyde krabbekød.
Jeg spurgte ekspedienten om man kunne risikere at der var rigtig krabbekød og fik at vide, at for sølle 45 kr. som retten har kostet kunne man da ikke forvente den ægte vare. Tænk hvor naiv man kan være..
Så var det næste punkt på programmet en krabbesalat til 60 kr. Jeg kunne igen se, at den røde farve på ”karbbekødet” var en slags skønmaleri. Det var altså også snyd, på trods af prisen. Så kom jeg i tanker om det krabbekød man sælger i diverse forretninger.
Det er fremstillet af… her kommer vi til sagens kerne….en Hoki fisk (Macruronus novaezealandiae) altså en fisk fra New Zealand, fiskens svar på lammekød som vi jo kender så godt.
Fisken farves vist nok med naturlig farve, et udtræk fra rejeskaller, og sælges som krabbekød. Mamma mia. Må man det?
Sælge noget under falsk varebetegnelse ???
Er der nogen derude der ved, hvad lovgivning siger? Vi springer lige over vittigheder om italiensk og russisk salat. Det er altså snyd i 20. potens.
…..Vi endte med at bestille en rødspætte med pommes frites, citron, remoulade og salat. 120 kr. for 2 portioner. Det blev der desværre ikke mere romantisk frokost ud af. Man kunne ikke se og smage fisken for bare panering, som var tyk og kedelig, fritterne var bløde i stedet for sprøde, salatbladet gammelt og 2 cherrytomater og 3 skiver agurk ku’ ikke rede indtrykket. Tværimod.
Så det var sidste gang jeg spiste fiske fastfood på kajen. Kald mig bare praktisk.Ok. Vi har fået udmærket fiskefrokost på kajen i Skagen en gang , men det er en anden historie.
Hermed er vi kommet til husets fiskeret….af hoki.Yes.
Af optøede fileter, ikke så stor flotte som Birthes, men lige så billige, tror jeg.
A view:




Desværre viste det sig, at de var fyldt med vand, så jeg var nødt til at vride dem tørre.
Der var meget vand. Det gør at i kiloprisen indgår der pris for vand, som ikke er særlig høj i riget. Snyd igen.
Fileterne blev lagt i et oliesmurt fad og dækket med pesto og drysset med friskrevet parmesan.



Efter 15-20 minutter i ovnen ved ca 180ºC så det sådan ud:




Så kommer vi til saucen. Den skal man lave i forvejen eller næsten. Den skal serveres varm. Her er opskriften:

Som tilbehør til en intim middag med fisk (og grøntsager)


  • 2-3 spsk. citronsaft af en rigtig citron øko (evt. lime)
  • 2,5 dl fiskebouillon, hønsebouillon, evt. grønsagsbouillon - hjemmelavet naturligvis
  • en sjat tør hvidvin - kan undværes, men det er der ingen grund til
  • 1 - 1½ dl piskefløde eller mælk fx skummet eller let ditto hvis du er kaloriefjendsk/fob
  • 3 tsk. stødt estragon - tørret er ok
  • ½ tsk. karry købe- eller homemade, se min opskrift her
  • salt (Maldon), peber, (rør) sukker
  • 1½ spsk. majsstivelse udrørt i 1 dl vand


Kom bouillon, fløde, citronsaft, hvidvin, estragon og karry i en lille gryde og lad det koge for lavt blus i 10 -15 min. Pisk med piskeris hvis du er tøsedreng eller tøsepige og er bange for at det skiller.. Det gør det ikke for mig.
Smag til med salt og peber. Justerer smagen med lidt sukker, hvis du synes, at den er for sur (altså saucen, ikke sukker!)

Lige før servering kom den udrørte majsstivelse i, og giv det et opkog under omrøring til sovsen får den konsistens du ønsker.

Server strax til fisken, kartofler, dampede grøntsager og får din kæreste/kone/elsker til at besvime over åbenbaringen. Ellers smid sovsen ud.
Smager bare rasende godt på trods af den temmelig primitive sammensætning af ingredienser.

Smacznego, som man siger i Polen.

That's the life.


Her er dagens tallerken
Hannes:





..og min...





No comments: